تجهیزات آتش نشانی – آتشران

ساخت ربات‌ های آتش نشان برای کمک به آتش نشانی

ساخت ربات‌ های آتش نشان

یکی از چالش‌هایی که آتش نشانان با آن روبرو هستند خاموش کردن آتش در نقاطی است که دور از دسترس می‌باشد. امدادرسانی در چنین نقاطی حتی ممکن است جان آتش نشانان را به خطر بیاندازد و یا حتی در موقعیت‌های حادتر که گازهای سمی و یا دود در منطقه حادثه پخش شده و مانع تنفس می‌شود جان خود را از دست بدهند. اما امروزه پیشرفت علم در حوزه‌های مختلف توانسته مشکلات زیادی را مرتفع کند از جمله علم رباتیک.

ربات آتش نشان چیست؟

در واقع باید گفت در سال‌های اخیر فناوری رباتیک تولیدات ارزنده‌ای داشته است که یکی از این موارد تولید ربات برای کمک به آتش نشانی است. دانشمندان برای کمک به آتش نشانان به منظور امدادرسانی بهتر در مناطق پر خطر ربات‌های آتش نشان را طراحی و رونمایی کردند که برای رفتن به نواحی پرخطر مناسب است. در این مقاله آتشران (برترین تولید کننده انواع جعبه آتش نشانی) موضوع ربات‌های آتش نشانی را بررسی می‌کنیم. استفاده از ربات‌های آتش نشان علاوه بر این که می‌تواند جان آتش نشانان را حفظ کند در کاهش هزینه و زمان آتش سوزی هم بسیار موثر است. چرا که انجام کیلومترها لوله‌کشی و رساندن آب برای اطفا حریق آن هم در مناطق پر خطر بسیار هزینه‌بر است.

مزیت های استفاده از ربات‌های آتش نشان

  • امکان دسترسی به مکان های پر خطر
  • کاهش هزینه و زمان
  • مهار آتش با سرعت بالا

مهار آتش سوزی‌هایی که در مکان‌های حساس مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بسیار سخت‌تر است اینجاست که اهمیت استفاده از ربات‌های آتش نشان بیشتر مشخص می‌شود.

ربات‌های آتش نشان طوری طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توانند از راه دور کنترل شوند. کنترل ربات‌های آتش نشان بوسیله سیستم‌های کنترلی، بلوتوث و وای‌ فای و حتی در مواردی موبایل انجام می‌شود. ربات های آتش نشان را می‌توان به مدت ۲۰ ساعت کنترل کرد به طوری که در این ۲۰ ساعت نیازی به سوخت‌گیری مجدد ندارند.

این ربات‌ها که به دوربین مجهز هستند می‌توانند از محل حادثه عکس بگیرند و برای آتش نشانان ارسال کنند. این تصاویر ارسالی به پیدا کردن سریع‌تر مصدومان حادثه کمک زیادی می‌کند. ربات‌ها بوسیله دوربینی که دارند محل حادثه را بررسی کرده و اطلاعاتی در خصوص آتش سوزی و محل حادثه مانند دما را تا برد هزار متری به آتش نشان‌ها ارسال می‌کند به این ترتیب آتش نشانان با دادن دستورات لازم به ربات ها می‌توانند آتش را سریع‌تر مهار کنند و عملیات اطفا حریق را به پایان برسانند.

 

طرز ساخت ربات‌ آتش نشان

 

نحوه ساخت ربات‌های آتش نشان

 

ربات های آتش نشانی قابلیت تشخیص منطقه آتش گرفته را دارند و می‌توانند بدون دخالت انسان آتش را خاموش کنند. جالب است بدانید سیستم ربات‌ها طوری طراحی شده که برای پیدا کردن آتش از نوری که از آتش ساتع می‌شود استفاده می‌کنند و محل آتش سوزی را تشخیص می‌دهد.

در جلوی بدنه این ربات ها 5 سنسور مادون قرمز تعبیه شده است که توسط آن‌ها ربات محل آتش سوزی را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک به سمت آن حرکت می‌کند.

برای ساخت بدنه ربات‌ها از آلومینیوم و فولاد استفاده می‌شود که همین امر باعث افزایش مقاومت این ربات‌ها در برابر حرات بالا می‌گردد.

 

 

نحوه خاموش کردن آتش توسط ربات‌ها

ربات‌ به محض رسیدن به آتش متوقف می‌شود و با روش‌های مختلف از جمله استفاده از آب، فوم و یا فن آتش را خاموش می‌کند. روش دیگر استفاده از درپوش خفه کن است که از بدنه آلومینیومی و پارچه نسوز ساخته شده است. رباتی به نام Thermite RS3در شهر لس آنجلس ساخته شده است که می‌تواند در یک دقیقه ۹۵۰ لیتر آب یا فوم روی آتش بریزد. تاکنون از این ربات در عملیات‌های مختلفی استفاده شده است. ربات های آتش‌نشان قدرت پمپاژ بالایی دارند به طوری که توانایی پرتاب 2500 گالن آب در دقیقه را دارند. این قدرت بالا معادل با نیروی 6 تا 8 مرد قوی هیکل است.

 

استفاده از ربات آتش نشانی ایرانی در سازمان آتش‌نشانی

انواع ربات‌های آتش نشان توسط کشورهای مختلف ساخته شده‌اند. در ساخت این ربات‌ها از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده شده است از جمله سنسورهای لیزری، GPS، لوله انعطاف پذیر مخصوص انتقال آب و فناوری خودران.

در کشور ایران هم ربات آتش نشان توسط محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر ساخته شده است. این ربات توانایی حمل لوله‌های آتش‌نشانی به محل‌های صعب‌العبور را دارد و فشار لازم برای خاموش کردن آتش را به آتش‌ نشانان گزارش می‌دهد. همچنین این ربات مجهز به دوربین‌های دید در شب با فرکانس 2.4 است که می‌تواند تصاویری با وضوح بالا را گرفته و ارسال کند. این ربات با وجود موتورهای قوی و تسمه و زنجیر توانایی حرکت در سطوح شیب‌دار و مسیرهای ناهموار را دارد.

شغل آتش نشانی جز شغل‌های پر خطر محسوب می‌شود و مسائل زیادی وجود دارد که آتش نشانان با آن رو برو هستند که خوشبختانه دانشمندان حوزه رباتیک توانسته در جهت کمک به این عزیزان محصولاتی از جمله ماشین آتش نشانی رباتیک و… را طراحی کنند.

 

طراحی ماسک‌های هوشمند

در بسیاری از حوادث به ویژه در حوادث و آتش سوزی‌هایی با وسعت زیاد نفس کشیدن برای آتش نشان‌ها سخت می‌شود که البته امری طبیعی در شغل آتش نشانی است. برای حل این مشکل دانشمندان ماسک‌های هوشمندی طراحی کردند که علاوه بر این که نفس کشیدن را برای آتش نشان‌ها راحت‌تر می‌کند بوسیله دوربینی حرارتی که در این ماسک‌ها تعبیه شده می‌توانند منشا آتش را پیدا کرده و با استفاده از محصولات اطفا حریق آتش را سریع‌تر خاموش کنند.

 

 

اسکلت خارجی

مسئله دیگری که آتش نشانان با آن روبرو هستند حمل تجهیزات و وسایلی است که در عملیات‌های مختلف نیاز دارند تا از آن‌ها برای خاموش کردن آتش استفاده کنند که به دلیل سنگینی زیاد به دغدغه آنان تبدیل شده است چرا که در حالت معمول باید تجهیزاتی به وزن تقریبا 23 کیلوگرم را با خود حمل کنند. برای حل این مسئله اسکلت خارجی طراحی شده که می‌تواند بیش از 95 کیلوگرم بار را به راحتی حمل کند. به این ترتیب دغدغه آتش نشانان کمتر شده و می‌توانند راحت‌تر عملیات اطفا حریق را مدیریت و به پایان برسانند.

 

برای مشاوره و خرید محصولات اطفا حریق با کاشناسان آتشران تماس بگیرید:

١٨٨٨ ٨٨٦٨ (خط ویژه)

 


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *