تجهیزات آتش نشانی – آتشران

آگاهی در مورد سیستم ایمنی و آتش نشانی می تواند زندگی شما را نجات دهد

سیستم ایمنی و آتش نشانی

برخی افراد تصور می کنند که کار کردن در یک دفتر نمی تواند به اندازه کار کردن در زمینه آتش نشانی خطرناک باشد، اما این تنها به این دلیل است که آن ها هیچ رویارویی خطرناکی با آتش نداشته اند. در اینجا نگاهی به امنیت در برابر آتش سوزی می اندازیم و چیزی که همه در نیاز دارند در مورد آن بدانند.

آنچه درباره ایمنی و آتش نشانی نمی دانید …

آیا هر کدام از اطرافیان شما در زمان بروز آتش سوزی می‌توانند از تجهیزات آتش نشانی استفاده کنند؟ آیا در جمع شما کسی به عنوان آتش نشان تعیین شده است؟ یا هر کسی از خودش دفاع می کند؟!

به طور کلی، یک برنامه تمرینی برنامه ریزی شده و خوب در صورت آتش سوزی می‌تواند از هرج و مرج جلوگیری کند. تعیین کنید که یک برنامه ایمنی حریق باید شامل چه چیزهایی باشد. در زیر یک برنامه هفت مرحله ای در هنگام مواجهه شما و اطرافیانتان با آتش ارائه می کنیم:

1- از محل قرارگیری کپسول های آتش نشانی و جعبه های آتش نشانی مطلع شوید

آتش می تواند در هر جایی شروع شود، بنابراین برای همه اطرافیان مهم است که از محل قرارگیری کپسول آتش نشانی و جعبه آتش نشانی فایر باکس مخصوصا در مجتمع ها مطلع باشند؛ اما این کافی نیست!!

آنها باید بدانند که کپسول های آتش نشانی چگونه کار می کنند. بیشترین خاموش کننده ها با استفاده از فشار دادن دستگیره شروع به کار می‌کنند، پین را بکشید، شلنگ را به سمت بن آتش هدف قرار دهید، دسته را فشار دهید و از یک حرکت فراگیر برای خاموش کردن استفاده کنید!

در مورد جعبه های آتش نشانی هم کافیست به مقاله طریقه استفاده از جعبه آتش نشانی مراجعه نماید.

 

2- یک مسیر خروج کاملاً مشخص داشته باشید

توصیه میشود که از پله ها به جای آسانسور استفاده کنید. باید از قبل بررسی کرده باشید که در هنگام شروع آتش سوزی از کدام درها و کدام راه پله ها سریع تر می توانید به خروجی برسید. این مسیر را از قبل تمرین کنید و مطمئن شوید که سریع ترین و ایمن ترین راه در هنگام آتش سوزی برای خروج از ساختمان همین است.

3- یک دوست را انتخاب و مشخص کنید

در مسیر خروج باید به یاد داشته باشید که دوست شما کجاست؟! همه باید مسئول دوست خود باشند تا در مواقع اضطرار راحت سرشماری شوند.

4- تعیین یک نقطه امن جهت پناهگاه مشترک

باید به همه آموزش داده شود که در یک نقطه با فاصله ایمن از ساختمان ملاقات داشته باشند. این امر تضمین می‌کند که همه قادر خواهند بود اطلاعاتی در مورد اینکه آیا برای ورود مجدد به ساختمان ایمن هستند یا خیر، دریافت کنند. در این زمان معمولا حضور افراد از جمله امکان از دست دادن افراد، به طور حتم به آن ها گزارش داده می‌شود و شمارش می شوند.

5- تمرین تخلیه اضطراری

اینکه تمرینات تخلیه و خروج حداقل یک بار یا دو بار در سال برای اینکه اطمینان حاصل شود که هر کس در محل از خطر بالقوه آتش سوزی و نحوه واکنش در مورد آن آگاه است بسیار حائز اهمیت است. حتی اگر آتش سوزی رخ ندهد! حضور یک متخصص آتش نشانی راه بسیار خوبی برای آموزش و ایجاد آمادگی در موارد اضطراری است.

6- تمرین پیشگیری

طبق آمار بیشتر آتش سوزی ها در بعد از ظهر رخ می دهند و از موضوعات آشپزی هستند. مراقبت در این زمینه نیمی از نبرد در پیش گیری از آتش سوزی است.

7- مراقب باشید نسوزید!

اگر در هنگام آتش‌سوزی در یک ساختمان گیر کرده‌اید، در صورت امکان هر دری را که به راهرویی برای آتش و دود تبدیل شود ببندید. این کار ممکن است از گسترش آتش به مناطق دیگر جلوگیری کند. اگر می‌توانید به یک کپسول نزدیک شوید و از یک تکه لباس استفاده کنید تا بر روی صورت خود قرار دهید تا بتوانید مقداری از دود را فیلتر کنید . پر سر و صدا باشید، اما سعی کنید وحشت نکنید و راه خود را در تمام مناطق ممکن که می‌توانید به آن فکر کنید، پیدا کنید.

 

 

نکته بسیار مهم: اگر شما راجع به سیستم ایمنی و آتش نشانی مکان سکونت و یا کسب و کار خود چیز زیادی نمیدانید، لازم نیست شرمنده باشید، بپرسید و مطلع شوید؛ آتش را دست کم نگیرید! کار از محکم کاری عیب نمیکند زیرا آگاهی در مورد آتش می تواند زندگی شما را نجات دهد!

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *