تجهیزات آتش نشانی – آتشران

برای منزل چه نوع کپسول آتش نشانی بهتر است تهیه و خریداری کنیم؟

کپسول آتش نشانی منزل

هر ساله شاهد حوادث آتش سوزی هستیم که در منازل و خانه ها اتفاق می‌افتد و خسارات مالی و جانی را به بار می‌آورد. شاید بتوان با خسارات مالی به نحوی کنار آمد اما از دست دادن عزیزان به خاطر بی احتیاطی و تهیه نکردن تجهیزات ضروری مقابله با حریق بسیار سخت و آزاردهنده است. شاید اگر افراد این منازل کپسول مناسبی را از قبل تهیه کرده و در منزل نصب نمی‌کردند می‌توانستند در موقع حادثه از آن استفاده کنند و حالا این خسارات را تجربه نمی‌کردند. اگر شما هم دغدغه خرید کپسول آتش نشانی مناسب منزلتان را دارید این مقاله آتشران را تا انتها بخوانید.

یکی از وسایلی که باید در هر خانه‌ای وجود داشته باشد کپسول آتش نشانی است چرا که همواره احتمال بروز خطراتی مانند آتش سوزی وجود دارد و بهترین وسیله در این مواقع برای اطفا حریق است.

به طور کلی بهترین خاموش کننده برای منازل کپسول های حاوی دی اکسید کربن (کپسول آتش نشانی co2) است. دلیل آن هم این است که دی اکسید کربن بر اکسیژن غلبه می‌کند و در نتیجه حریق به سرعت خاموش می‌شود.

کپسول های حاوی دی اکسید کربن مزایای دیگری هم دارد که آن را برای استفاده در منازل مناسب می‌کند از جمله این که گاز دی اکسید کربن سمی نیست و هیچ ضرری ندارد همچنین جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی‌دهد.

 

بهترین خاموش کننده کلاس A

هر یک از کپسول های آتش نشانی برای کلاس آتش سوزی خاصی مناسب است که باید در این زمینه هم اطلاعات داشته باشید.

برچسب های لازم کپسول ها برای انواع کلاس آتش سوزی توسط استانداردهای ملی تعیین می‌شود. به طور مثال برای کپسول خاموش کنند آب فقط باید برچسب برای آتش سوزی کلاس A درج شود و گریس و روغن‌های آشپزخانه در کلاس K جای می‌گیرد. در آتش سوزی هایی که توسط وسایل الکتریکی اتفاق می‌افتند به هیچ عنوان برای خاموش کردن آن‌ها نباید از آب استفاده کنید چرا که آب با عبور جریان برق باعث گسترده شدن آتش می‌شود.

 

 

کدام نوع خاموش کننده برای اطفا حریق آتش سوزی منازل مناسب است؟

 

بهترین اطفا حریق آتش سوزی منازل

 

هر یک از کپسول های آتش نشانی حاوی ماده‌ای متفاوت برای کمک به مبارزه با شعله‌های آتش هستند. همه این مدل های خاموش کننده بسیار موثرتر از تلاش برای خاموش کردن آتش خانگی فقط با استفاده از آب است.

خاموش کننده های آتش انواع مختلفی دارد که آن‌ها را در مقاله دیگری معرفی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

 

کپسول آتش نشانی پودری: خاموش کننده های پودر اغلب برای استفاده در خانه توصیه می‌شود. این کپسول های آتش نشانی هنگام استفاده، پودری بر پایه مواد شیمیایی را اسپری می‌کنند که به طور موثر شعله های آتش را از بین می‌برد و منبع آتش را مهار می‌کند.

کپسول های آتش نشانی پودری دارای کلاس های خاموش کننده آتشA ، B و C هستند، بنابراین به طور معمول به عنوان خاموش کننده های ABC نیز شناخته می‌شوند اما این خاموش کننده ها دردسرهایی هم دارند. از آنجایی که پودر مورد استفاده در این نوع کپسول های آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی است، ممکن است به برخی از سطوحی که در خانه در تماس است آسیب برساند. همچنین استفاده از خاموش کننده های پودری می‌تواند در شرایط اضطراری دید را کاهش دهد.

کپسول آتش نشانی آب: این کپسول های آتش نشانی حاوی آب غنی شده با مواد افزودنی هستند که به مبارزه با منبع آتش کمک می‌کنند. این مدل های خاموش کننده فقط با کلاس های A و B مطابقت دارند بنابراین از تنوع کمی نسبت به نمونه‌های پودری برخوردار هستند.

مواد افزودنی مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی اغلب تحریک کننده هستند، بنابراین باید بیشتر مراقبت شود تا از تماس با پوست افراد جلوگیری شود.

خاموش کننده های گاز: کپسول های آتش نشانی میزان اکسیژن اطراف آتش را کاهش می‌دهند و بر توانایی آن برای ادامه سوزاندن تأثیر می‌گذارند. تمیزتر از کپسول های آتش نشانی پودر یا آب، مدل های گاز هستند. با این حال گاز ساطع شده توسط این نوع کپسول های آتش نشانی بسیار سرد است و می‌تواند باعث سرمازدگی شود.

خاموش کننده های فوم: از کپسول آتش نشانی فوم نیز به طور گسترده استفاده می‌شود اما یک اشکال عمده وجود دارد آن هم این که نمی‌توان از آن‌ها در وسایل برقی که اغلب منبع آتش سوزی های خانگی است استفاده کرد.

البته بنا به قسمتی از منزل که آتش سوزی در آنجا اتفاق می‌افتد می‌توان از انواع کپسول ها استفاده کرد.

کپسول آتش نشانی مناسب اتاق خواب

برای خاموش کردن آتشی که در اتاق خواب که اکثر وسایل آن از جنس چوب می‌باشد بهتر است از کپسول های آب و گاز استفاده کنید.

کپسول آتش نشانی مناسب آشپزخانه

 

کپسول آتش نشانی مناسب آشپزخانه

 

مواد غذایی در آشپزخانه قرار دارند، کپسول آتش نشانی مناسب برای خاموش کردن این مواد، کپسول های حاوی مواد شیمیایی است که حاوی مواد بی کربانات پتاسیم است که در دمای بالا به دی اکسید کربن تبدیل می‌شود.
دی اکسید کربن مانع رسیدن اکسیژن به آتش می‌شود که نهایتا منجر به خاموش شدن آتش می‌شود.

 

خاموش کننده مناسب پارکینگ

در پارکینگ ها اغلب آتش سوزی هایی اتفاق می افتد که مایعات و الکتریسیته در آن نقش دارد. برای خاموش کردن این نوع آتش ها می‌توانید از خاموش کننده co2 استفاده کنید.

توصیه می‌شود هر 5 سال یکبار کپسولهای آتش نشانی پودر، آب و کف تعویض شوند. کپسول های آتش نشانی گاز باید هر 10 سال تعویض شوند.

 

کپسول آتش نشانی

 

نکات مهم هنگام خریداری خاموش کننده مناسب برای منزل

وزن کپسول: بهتر است کپسول آتش نشانی را انتخاب کنید که وزن مناسبی داشته باشد و به راحتی بتوانید آن را حمل کنید. باید مطمئن شوید که خود و اعضای خانواده تان در موارد اضطراری می‌توانید از کپسولی که تهیه کرده اید استفاده کنید.
کپسول های آتش نشانی باید وزن مناسبی داشته باشد تا از پس حمل و نقل و جابجایی آن به خوبی بربیایید. حتما در زمان تهیه کپسول به ظرفیت آن دقت کنید.

محل نصب: محل نصب کپسول بسیار مهم است. باید آن را در نزدیکی جایی از خانه که احتمال می‌دهید ممکن است آتش سوزی در آن جا رخ دهد مانند آشپزخانه قرار دهید.
نکته دیگر که باید به آن توجه کنید این است که اطمینان پیدا کنید که کپسول های آتش نشانی شما دور از دسترس کودکان نگهداری می‌شود، بطوری که هنگام بازی به خود آسیب نرسانند یا به تجهیزات ایمنی آسیب نرسانند.

قیمت کپسول اتش نشانی مناسب منزل: قیمت این کپسول ها بسته به نوع انتخابی شما برای خانه (پودر، آب، گاز یا کف) و ظرفیتی که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. همچنین حجم و ماده اطفاء دو عامل مهم در تعیین قیمت کپسول آتش نشانی مناسب منزل هستند.

 

 

نکات مهم بعد از تهیه کپسول آتش نشانی مناسب منزل

  • بعد از انتخاب یک کپسول آتش نشانی مناسب برای منزلتان و خریداری آن باید طرز کار با آن را به دقت یاد بگیرید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید و با اطفا حریق جان خود و دیگران را نجات داده و از خسارات احتمالی جلوگیری کنید.
  • کپسول آتش نشانی که تهیه کرده‌اید را در مکان مناسبی که دسترسی به آن راحت باشد نصب کنید. همه افراد خانواده لازم است که مکان نصب کپسول آتش نشانی را بدانند و با شیوه استفاده صحیح از آن کاملا آشنا باشند. علاوه بر این بتوانند اقدامات ضروری مثل تماس با آتش نشانی و اورژانس را انجام دهند.
  • شارژ کپسول آتش نشانی خود را چک کنید و مطمئن شوید که می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • اصول نگهداری از کپسول آتش نشانی را رعایت کنید. در غیر این صورت زمانی که به آن احتیاج پیدا می‌کنید ممکن است به درستی کار نکند.

 

برای مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید:

١٨٨٨ ٨٨٦٨ (خط ویژه)

 


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *