تجهیزات آتش نشانی – آتشران

آشنایی با تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی + علت استفاده از آن

تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی

کسانی که در شغل های پرخطر مثل آتش نشانی فعالیت می‌کنند برای محافظت از جان و سلامتی خود باید از تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی استفاده نمایند. در این مقاله آتشران شما را به طور کامل با تجهیزات فردی آتش نشانی آشنا می‌کنیم.

 

وسایل حفاظت فردی چیست؟

به همه ابزارها و وسایلی که باعث حفاظت افراد در برابر هر نوع آسیب ناشی از حوادث می‌شود تجهیزات حفاظت فردی می‌گویند.

 

چرا باید از وسایل حفاظت فردی استفاده کنیم؟

با گذشت زمان و صنعتی شدن جوامع بروز خطرها و حوادث اجتناب ناپذیر گردید. پیچیده شدن صنایع منجر به افزایش آمار حوادث در حین کار شد که همین مسائل انسان‌ها را به فکر بالا بردن ایمنی کار از طریق استفاده از وسایل وسایل حفاظت فردی انداخت. امروزه اهمیت و ضرورت استفاده از وسایل حفاظت فردی به حدی است که بدون این تجهیزات عملا نمی‌توان در برخی از مشاغل پر خطر فعالیت کرد. البته این تجهیزات موارد زیادی را شامل می‌شود و انواع مختلفی دارد. این تجهیزات می‌توانند از اکثر قسمت‌های بدن در حین کار محافظت کنند. لباس ها و تجهیزات فردی در انواع مختلف در بازار وجود دارد.

انواع لباس های محافظ در برابر حوادثی مانند حریق و یا مواد آسیب زا شامل موارد زیر می‌شود:

  • دستکش‌
  • کفش
  • ماسک
  • عینک‌
  • تجهیزات کار در ارتفاع

 

تجهیزات حفاظت شخصی آتش نشانان

 

تجهیزات حفاظت شخصی آتش نشانان

 

همیشه نمی‌توان با داشتن تجهیزات اطفا حریق از گسترش آتش جلوگیری کرد بنابراین در این مواقع نیاز است تا از کمک افراد متخصص در این کار یعنی آتش نشانان استفاده کرد.
در این حوادث احتمال خطر و آسیب بسیار بالا است و باید آتش نشانان از لباس ها و تجهیزاتی به منظور حفظ ایمنی خود استفاده کنند. در واقع تجهیزات حفاظت شخصی (Personal protective equipment) که به صورت مخفف PPE گفته می‌شود سپر دفاعی آتش نشانان است.
وجود بخارهای سمی که ممکن است به ریه این افراد آسیب برساند و یا احتمال ریختن آوار همگی دلایلیست که یک آتش نشان باید از تجهیزات حفاظت فردی مناسبی استفاده کند.

 

بیشتر بخوانید: اطفاء حریق اتاق سرور

 

معرفی چند نمونه از لیست تجهیزات آتش نشانی

از انواع تجهیزات حفاظت فردی برای آتش نشانان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

انواع این تجهیزات تحت برندهای مختلف در بازار موجود است.

 

تجهیزات ایمنی

 

لباس آتش نشانی

انواع لباس ایمنی براساس موارد استفاده و ایمنی که از آن انتظار می‌رود دسته بندی می‌شود. به طور مثال لباس مقاوم در برابر حریق و یا لباس مقاوم در برابر مواد شیمیایی و عایق الکتریکی. این لباس‌ها باید به گونه‌ای طراحی و تولید شوند که وزن مناسبی داشته باشند و فرد هنگام استفاده از آن بتواند براحتی حرکت کرده و عملیات امدادرسانی را انجام دهد.

لباس آتش نشانی هم براساس نوع استفاده‌ای که می‌خواهند داشته باشند متفاوت است. لباس عملیاتی مبارزه با حریق، لباس عملیاتی تماس با آتش، لباس عملیاتی ورود و عبور از آتش، لباس عملیاتی ورود به محیط مرطوب و دارای الکتریسته هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند و ایمنی خاصی را فراهم می‌کنند.

 

دستگاه تنفسی

اگر آتش سوزی در محیط‌های سربسته اتفاق بیفتد و راه خروجی به بیرون نباشد در اثر جمع شدن گازهای سمی و دود نفس کشیدن بسیار دشوار می‌شود. در این مواقع آتش نشان باید از دستگاه تنفسی استفاده کند تا بتواند به عملیات امدادرسانی ادامه دهد.

 

دستکش آتش نشانی

 

دستکش آتش نشانی

 

دستکش های مختلف براساس نوع کاربرد و ویژگی‌ها در انواع و سایزهای بلند و کوتاه در بازار موجود است. دستکش مقاوم در برابر حریق، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، عایق الکتریکی، ضد برش و …..
دستکش ها باید طوری طراحی شوند که قابلیت تهویه‌ هوا، مقاومت در برابر دما و مقاومت در برابر ضربه و بریدگی را داشته باشند.

جهت خرید جعبه آتش نشانی و اطلاع از قیمت آن کلیک کنید.

 

چکمه نسوز آتش نشانی

چکمه ها هم دارای ویژگی های خاص خود هستند و انواع آن‌ها ضد حرارت و ضد آب، ضد لغزش و همچنین عایق برق و الکتریسیته است. برخی از انواع چکمه ها هم در برابر مواد اسیدی و شیمیایی و نفوذ آب مقاومت بالایی دارند. انعطاف پذیری و وزن کم فاکتورهای مهمی است که برای آتش نشانان اهمیت دارد و در برخی از چکمه ها لحاظ شده است.

 

بیشتر بخوانید: ابعاد درب ضد حریق

کلاه های آتش نشانی

 

کلاه آتش نشانی

 

کلاه های ایمنی آتش نشانی یکی از مهمترین وسایل تجهیزات حفاظت شخصی آتش نشانان است که از سر آن‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. طراحی و وزن این کلاه‌ها بسیار مهم است و باید به گونه‌ای باشد که در زمان کمک رسانی برای فرد ایجاد مشکل نکند.

 

دوش و چشم شوی اضطراری

در بسیاری مشاغل پرخطر مواد سمی و خورنده، مواد شیمیایی، گرد و غبار در محیط کار وجود دارند که باعث آسیب به چشم‌ها می‌شود.
تاثیر مواد شیمیایی به حدی می‌تواند خطرناک باشد که تاخیر در دسترسی به آب و شستشوی چشم ها حتی برای مدت زمان کوتاه می‌تواند عواقب و آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد. اما استفاده از یک دوش و چشم شوی اضطراری اثرات این مواد را کاهش می‌دهد.

اغلب در فضایی بیرون محیط کاری از دوش چشم شور را قرار می‌دهند و افراد از آن برای شستشوی چشم ها از آن استفاده می‌کنند.

حالت کنترل آب در انواع دوش متفاوت است و می‌تواند یکی از سه حالت پدال پایی، پدال دستی و اهرم کششی هوایی باشد.

نوع این تجهیزات، فناوری به کار گرفته شده در طراحی و ساخت، برند سازنده و نوسانات بازار عواملی هستند که در تعیین قیمت این تجهیزات تاثیر مستقیم دارند. اما شرکت آتشران به عنوان وارد کننده تجهیزات آتش نشانی انواع محصولات ایمنی در آتش نشانی را با داشتن بالاترین کیفیت و استانداردهای لازم و همچنین قیمت مناسب در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

 

برای مشاوره و اطلاع از لیست قیمت تجهیزات آتش نشانی و ایمنی آتشران با کارشناسان ما تماس بگیرید:

١٨٨٨ ٨٨٦٨ (خط ویژه)

 


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *