تجهیزات آتش نشانی – آتشران

راهنمای تهیه کپسول آتش نشانی مناسب

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی مناسب

کپسول آتش نشانی به چه معناست؟

کپسول‌های آتش‌نشانی، دستگاه‌های قابل‌حمل هستند که برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌های کوچک و یا کاهش تخریب آن‌ها قبل از رسیدن آتش‌نشان‌ها به صحنه استفاده می‌شوند. آن‌ها در مکان‌هایی که شامل نقاط آتش‌سوزی، در ساختمان‌ها، کارخانه‌ها، حمل و نقل عمومی یا حمل و نقل هستند، در دسترس نگه‌داشته می‌شوند. انواع و تعداد دستگاه‌های خاموش‌کننده مورد نیاز برای یک منطقه توسط مقررات ایمنی در آن منطقه خاص اداره می‌شوند.

شما نمی‌توانید برای مهار کردن آتش سوزی و اطفا حریق از هر کپسول آتش نشانی قدیمی استفاده کنید! در واقع این کار می‌تواند آتش سوزی را بدتر و شما را به خطر جدی بیاندازد.

هر نوع خاموش کننده به طور خاص برای استفاده در یک کلاس خاص از آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط باید برای آن کلاس استفاده شود. قبل از خرید یک کپسول اطفا حریق، ضروری است که انواع آتش سوزی هایی را که شما ممکن است با آن روبرو شویدرا بشناسید.

انواع کلاس های آتش سوزی

آتش سوزی کلاس A:

کپسول های آتش نشانی مربوط به آتش سوزی کلاس A برای برخورد با سوخت های معمولی، از جمله چوب، کاغذ، پارچه، و برخی از پلاستیک ها قابل استفاده هستند. برای ایمن کردن آتش های کلاس A، شما نیاز به اثرات جذب گرما از آب و یا اثرات پوشش (برخی از) پودر شیمیایی خشک است. تمام خاموش کننده های مناسب برای این نوع آتش با یک مثلث حاوی حرف A نشان داده می شوند.

آتش سوزی کلاس B:

کپسول های آتشنشانی کلاس B. دارای علامت با مربع حاوی حروف B برای استفاده با آتش سوزی های مایع و گاز قابل اشتعال، از جمله نفت و بنزین است. این خاموش کننده ها با محرومیت اکسیژن مورد نیاز از آتش برای حفظ سوزاندن و مهار انتشار گازهای قابل احتراق کار می کنند.

آتش سوزی کلاس C:

کپسول آتش نشانی کلاس های C مناسب برای آتش سوزی شامل تجهیزات الکتریکی و توسط یک دایره حاوی حرف C قابل شناسایی هستند. هنگامی که تجهیزات الکتریکی را خاموش نمودید، می توانید از خاموش کننده های کلاس A یا B استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: فوم آتش نشانی afff چیست؟

 

آتش سوزی کلاس D:

کپسول های آتش نشانی که برای آتش سوزی کلاس D در نظر گرفته شده برای دسته های فلزات قابل احتراق در نظر گرفته شده است این نوع آتش‌سوزی‌ها به یک کپسول آتش نشانی نیاز دارند که با فلز گداخته واکنش نشان نمی‌دهند و با علامت D در داخل یک ستاره پنج پر قابل تشخیص است.

 

کپسول آتش نشانی

 

بهترین انتخاب برای کپسول آتش نشانی مورد نیاز

این کپسول‌ها علاوه بر درجه بندی برای کلاسهای خاص آتش سوزی در انواع مختلف بشرح زیر دسته بندی می شوند:

  • خاموش کننده آب
  • خاموش کننده های پودر خشک
  • خاموش کننده گاز CO2 (دی اکسید کربن)

کپسول از نوع خاموش کننده آب:

خاموش کننده های آب شایع ترین و ارزان ترین نوع خاموش کننده ها هستند، اما برای استفاده در آتش سوزی کلاس A شامل کاغذ، چوب، نی، زغال سنگ، لاستیک و پلاستیک جامد مورد استفاده قرار میگیرند. این خاموش کننده ها تنها آب دارند و مهار کردن آتش، بوسیله خیساندن مواد سوختنی با آب و جذب گرما از اجسام سوزان انجام می شود.

این نوع خاموش کننده برای دفاتر، فروشگاه های خرده فروشی، مدارس، هتل ها، انبارها و محل های داخلی مناسب است.

کپسول از نوع خاموش کننده های پودر خشک:

این خاموش کننده ها یک پوسته را تشکیل می دهند که آتش را از بین می برد و از پخش آن جلوگیری می کند. آنها عموما ارزان و مناسب برای استفاده در سوختن جامدات، مایعات و گازها آتش سوزی کلاس A و B و C هستند و برخی از آنها به طور خاص برای آتش سوزی کلاس D فلزات قابل اشتعال طراحی شده اند.

خاموش کننده های پودر خشک دارای چندین معایب قابل توجه هستند. مهمتر از همه، پودر در صورت استنشاق خطرناک است بنابراین برای استفاده در دفاتر و خانه ها غیر قابل قبول است. همچنین آتش را خنک نمی‌کند، بنابراین احتمال اشتعال مجدد وجود دارد. در نهایت، در صورت استفاده از خاموش کننده پودر، شما نیاز به مقدار قابل توجهی از پاکسازی دارید و ممکن است به مبلمان نرم و ماشین آلات آسیب برساند.

کپسول از نوع خاموش کننده گاز CO2 (دی اکسید کربن):

این نوع خاموش کننده حاوی دی‌اکسید کربن تحت فشار هستند که آتش را خفه می‌کند. آن‌ها باعث آسیب به آیتم‌های الکتریکی نمی‌شوند، بنابراین برای استفاده در آتش‌سوزی‌های کلاس B و الکتریکی مناسب هستند برای مثال، خاموش کردن تجهیزات کامپیوتری بزرگ.

 

 

کپسول آتش نشانی مورد تایید سازمان آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی با برندهای مختلف به بازار عرضه می‌شود که از نظر کیفیت متفاوت هستند. برندهای کپسول اتش نشانی که موفق به دریافت گواهی نامه‌های استاندارد و تاییدیه‌های لازم از مراکز استاندارد و تحقیقات ایران شده باشند معمولا کیفیت خوبی دارند و مورد تایید سازمان آتش نشانی هم هستند. لیست شرکت هایی که موفق به دریافت این استانداردها شده‌اند در سایت رسمی آتش نشانی وجود دارد.
مهمترین نکته‌ای که در زمان خرید کپسول آتش نشانی باید مد نظر قرار دهید این است که حتما گواهی نامه استاندارد داشته باشد و مورد تایید سازمان آتش نشانی باشد.
کپسول مورد تایید سازمان آتش‌نشانی در انواع و سایزهای مختلف و توسط برندهای مختلف تولید می‌شود. این کپسول ها در واقع بهترین کپسول برای اطفا حریق در مواقع ضروری هستند.
تمامی اجزا و تجهیزات این کپسول توسط سازمان آتش نشانی آزمایش شده و مورد آزمون و خطا قرار می‌گیرد. در صورتی که استانداردهای لازم را داشته باشد تایید می‌شود و نام آن برند در سایت رسمی آتش نشانی قرار می‌گیرند. تاییدیه سازمان آتش نشانی نشانه کیفیت محصولات برندهایی که موفق به اخذ آن شده‌اند است.

امیدواریم این مقاله که توسط شرکت آتشران گردآوری شده است به شما خواننده گرامی کمک کرده باشد. اگر در این خصوص و سایر مسائل مربوط به تجهیزات آتش نشانی سوالی دارید کارشناسان شرکت آتشران در خدمت شما عزیزان هستند.

 

برای مشاوره و خرید مناسب ترین و کم هزینه ترین کپسول آتش نشانی با کاشناسان آتشران تماس بگیرید:

١٨٨٨ ٨٨٦٨ (خط ویژه)

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *