تجهیزات آتش نشانی – آتشران

چگونه از جعبه آتش نشانی در شرایط واقعی آتش سوزی استفاده کنیم

استفاده از جعبه آتش نشانی

معمولا جعبه های آتش نشانی در ساختمان های بزرگ، فروشگاه ها، پارکینگ ها و آپارتمان ها نصب می شوند تا ساکنان و کارکنان آن ساختمان در هنگام بروز حادثه آتش سوزی بتوانند برای اطفا حریق از آن استفاده کرده و ایمن بمانند.

این نوع از تجهیزات آتش نشانی به فایرباکس یا جعبه های فایرباکس در ایران معروف هستند. این وسیله برای دسترسی سریع افراد در حادثه حریق، به آب و استفاده از کپسول آتش نشانی موجود در آن ها (که البته در برخی مدل های جعبه آتش نشانی موجود است) جهت خاموش کردن آتش مخصوصا برای کسانی که در دام آتش گرفتار شده اند و امکان خروج راحت را ندارند، تولید و نصب می شود. مطلب را تا انتها بخوانید تا نحوه استفاده از جعبه آتش نشانی را بیاموزید.

چه تجهیزاتی در درون جعبه آتش نشانی قرار دارد؟
در درون جعبه های آتش نشانی به طور عمومی یک قرقره به همراه شیلنگ آتش نشانی در دور آن وجود دارد که به سیستم تامین آب خانگی یا آتش نشانی متصل هستند. این شیلنگ های آتش نشانی با متراژ های مختلفی از جمله 2 ، 25 و 30 متری در سایزهای 1 ، 1.5 ، 2 و 2.5 اینچ در درون فایرباکس ها قرار می گیرند.

در برخی از مدل های جعبه آتش نشانی (در مدل های دوکابین) نیز یک عدد کپسول آتش نشانی وجود دارد که از آن می توان برای خاموش کردن آتش استفاده کرد.

 

 

استفاده از جعبه آتش نشانی در حادثه

فرض کنید که در شرایط واقعی آتش سوزی قرار گرفته اید. اگر قبلا نحوه استفاده از جعبه آتش نشانی را فراگرفته باشید، میدانید اولین کار و شاید مهم ترین کار این است که تا اطفا کامل حریق سعی کنید خونسرد باشید. البته این کار مشکل است اما در صورتی که نتوانید تمرکز کنید ممکن است آتش عواقب تلخی نه تنها برای شما بلکه برای دیگران نیز در بر داشته باشد.

پس از آن با آتش نشانی با شماره 125 تماس بگیرید و سریعا اطلاع دهید.

اگر شخص دیگری در نزدیکی شما هست که در منطقه آتش سوزی یا نزدیک آن قرار دارد به سرعت مطلعش کنید.

در سراسر ساختمان ها نشان هایی وجود دارد که شما را به سمت نزدیکترین جعبه آتش نشانی هدایت می کند. در نظر داشته باشید استفاده از شلنگهای موجود در فایرباکس ها در مدل های مختلف شبیه به هم هستند.

بعد از باز کردن درب جعبه، ابتدا شلنگ را از روی قرقره باز کرده و مطمئن شوید که شلنگ پیچ و تاب نخورده باشد. سپس یک سر شلنگ را به شیر آب فشار قوی که در درون فایرباکس قرار دارد وصل کنید و مطمئن شوید این کار به درستی انجام شده باشد.

اطمینان حاصل کنید که سر دیگر شلنگ که نازل بر روی آن متصل است در حالت بسته باشد. حال به آرامی شیر فلکه آتش نشانی را باز کنید. نازل شلنگ را به سمت آتش برده و از فاصله ایمن از آتش بیاستید. سپس نازل آب را در حالت پاشش پودری که به پاشش فوک معروف است یا به حالت پاشش تیز که به جت معروف است باز کنید و بر روی آتش بگیرید.

 

نصبجعبه آتش نشانی

 

همینطور می‌توانید برای اطلاع از لیست قیمت جعبه آتش نشانی با کارشناسان و مشاوران آتشران تماس حاصل فرمایید تا خرید امن و آسوده داشته باشید. (88681888)

 

چند نکته مهم در استفاده از جعبه های آتش نشانی

 

  • اگر آتش سوزی در اثر اتصالات الکتریکی ایجاد شده است به هیچ وجه از شلنگ آب آتش نشانی استفاده نکنید. ابتدا باید برق محل قطع شود.
  • برای آتش سوزی های الکتریکی کپسول های آتش نشانی مخصوصی وجود دارد.
  • حتما در ساختمانی که در آن کار یا زندگی می کنید از قبل محل وجود جعبه های آتش نشانی و کپسول های اطفا حریق را شناسایی نماید.
  • اگر کارفرما هستید (مخصوصا در مشاغلی که خطر آتش سوزی در آن ها بیشتر است) از قبل به پرسنل خود نحوه استفاده از فایرباکس ها و تجهیزات اطفا حریق موجود را آموزش دهید.
  • باتوجه به دستورالعمل روی جعبه های آتش نشانی، کپسول و شلنگ موجود در آن بازدیدهای دوره ای را مد نظر قرار دهید، همچنین اگر قصد تهیه یا استعلام قیمت جعبه کپسول آتش نشانی را دارید می‌توانید با کارشناسان آتشران تماس حاصل فرمایید.
  • در تمامی مراحل اطفا حریق، حتما و حتما فاصله ایمنی خود را با آتش حفظ نمایید.
  • در صورتی که گیر افتاده اید و راه فراری ندارید، وقتی که ماموران آتش نشانی رسیدند به هر نحو ممکن به آن ها علامت دهید.

 

 

شرکت آتشران (پیشرو در تولید و عرضه جعبه های آتش نشانی، کپسول ها و شلنگ های آتش نشانی)، امیدوار است مطالب ارائه شده در این مقاله بتواند در جلوگیری از حوادث ناگوار آتش سوزی، که دیگر وقتی برای یادگیری و آموزش خاموش کردن آتش نداریم، به کمک ما بیاید.

 


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *