تجهیزات آتش نشانی – آتشران

نصب و لوله کشی جعبه ی آتش نشانی ( ضوابط لوله کشی آتش نشانی )

نصب جعبه ی آتش نشانی

از ابزارهای مهم و مورد نیاز ساختمان‌ها و انبارهای بزرگ برای ایمنی و پیشگیری از حریق و آتش سوزی جعبه آتش نشانی یا فایرباکس (Fire Box) به همراه شیلنگ قرقره آتش نشانی (Hose Reel) را می‌توان نام برد. سیستم لوله کشی آتش نشانی یک ساختمان در هر طبقه دارای یک یا چند انشعاب (باتوجه به وسعت ساختمان) است که ممکن است به جعبه آتش نشانی با شیلنگ قرقره متصل شوند. در این مقاله آتشران در ابتدا در مورد فایرباکس کمی صحبت خواهیم کرد و پس از آن به آموزش لوله کشی یک جعبه آتش نشانی و نصب آن بر روی دیوار و همچنین طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان می‌پردازیم.

 

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی یک جعبه به ابعاد استاندار متفاوت و دارای مدل های تک کابین و دوکابین یا (جعبه آتش نشانی دوقلو) هستند که به طور کلی درون آن یک قرقره، یک سرلوله و یک حلقه شلنگ آتش نشانی 20 متری یا 25 متری قرار دارد. همچنین در برخی از مدل ها یک کپسول یا خاموش کننده قرار دارد.

سایز سرلوله‌ای که درون انواع مختلف فایرباکس قرار می‌گیرد متفاوت است و بستگی زیادی به انشعاب سیستم لوله کشی آب دارد. انتخاب اندازه خروجی باتوجه به نوع مواد موجود و میزان آن در ساختمان صورت می‌گیرد.

شکل زیر یک جعبه آتش نشانی به همراه متعلقات آن را نمایش می‌دهد:

 

جعبه آتش نشانی چیست

 

محل نصب جعبه آتش نشانی

استاندارد ارتفاع نصب فایر باکس: جعبه آتش نشانی حداکثر به ارتفاع 1.2 – 1.3 متر از کف ساختمان بر روی دیوار یا داخل دیوار نصب می‌گردد.

محل نصب طوری باید باشد که برای همگان قابل مشاهده بوده و در پشت دیوارها نصب نگردد تا در موقع لزوم به سهولت بتوان از آن استفاده کرد. اصولا جعبه های آتش نشانی در محل پله های فرار، پاگردها، درب های ورودی ساختمان و راهروها نصب می‌گردد. به طور کلی می‌توان گفت محل نصب جعبه آتش نشانی در ساختمان باید نزدیک به در خروجی بوده و بدون هرگونه مانع باشد. بازشو درب باکس ها از دو جهت مورد استفاده قرار می‌گیرد به به دو صورت راست باز شو و چپ بازشو می‌باشند.

 

 

شیلنگ و قرقره (هوزریل) در جعبه آتش نشانی

شیلنگ و قرقره آتش نشانی دارای لوله‌ای بلند با قطر کم و غیرقابل نفوذ است. شلنگ آتش نشانی را برروی قرقره مخصوصی می پیچانند بنابراین شلنگ باید انعطاف پذیر باشد. شیلنگ قرقره ها را معمولا در سه نوع ثابت، گردان و گردان داخل جعبه و دیواری می‌سازند. نوع گردان دیواری امکان گردش 180 درجه ای قرقره را فراهم می کند و نسبت به نوع ثابت انعطاف بیشتر در کشیدن شلنگ ایجاد می‌کند.

محل نصب شیلنگ قرقره آتش نشانی

  • باید در محل قابل دسترس در هر طبقه نصب شود و تمام اتاق ها را پوشش دهد.
  • در محل های خروجی اضطراری نصب گردد.
  • در جایی نصب شود که مانع حرکت نباشد.
  • ارتفاع نصب از کف زمین حداکثر 1.2 – 1.3 متر باشد.

مشخصات شیلنگ آتش نشانی

 

شیلنگ آتش نشانی

 

شیلنگ های آتش نشانی از دو بخش لایه خارجی و لایه داخلی تشکیل شده است. جنس لایه خارجی برای انعطاف پذیری از کتان، پنبه، کنف و پلی استر است که در نوع بافت ساده رشته های نخ های عرضی (پود) در برابر فشار و رشته نخ های طولی (تار) در برابر سایش و پارگی مقاوت ایجاد می‌کنند.

جنس لایه داخلی از لاستیک است و تا 40 اتمسفر فشار را تحمل می کند. همچنین شلنگ های لاستیکی به سایز ¾ اینچ دارای نخ میانی ( منجید دار ) قابل انعطاف با تحمل فشار 8 تا 10 بار فشار بصورت معمول می‌باشد که امروزه در داخل ساختمانهای مسکونی استفاده می‌شوند. همینطور می‌توانید برای اطلاع از قیمت جعبه آتش نشانی توکار با کارشناسان آتشران در ارتباط باشید.

آزمایش های مرتبط به شیلنگ های آتش نشانی

شلنگ های آتش نشانی به طور عمومی سه نوع آزمایش دارند. آزمایش زمان تحویل، آزمایش بعد از هر کارکرد و آزمایش ماهانه. برای هر آزمایش از یک سرشلنگی دارای شیر کنترل استفاده می‌شود به طوری که لوله ها را به هم وصل کرده و فشار را به 6 بار می‌رسانیم. در شروع کار فشار را کم کم اضافه می کنیم تا میزان تحمل شلنگ ها مشخص شود. هرگونه خرابی باید توسط یک مداد شمعی علامت زده شود و کوپلینگ ها از نظر کجی و واشرها از نظر شکستگی کنترل شود.

از علت های اصلی خرابی شلنگ های آتش نشانی می توان به ساییدگی، ضربه، مواد شیمیایی و کپک زدگی و برخورد با اجسام تیز و برنده می‌توان اشاره کرد.

جمع کردن شلنگ های آتش نشانی

نحوه بستن شیلنگ آتش نشانی در روش مستقیم یا توپی به این صورت است که جمع کردن شلنگ از یک سر شروع شده و تا انتها ادامه می یابد بدین ترتیب دو سر کوپلینگ را گرفته و از مرکز شلنگ جمع آوری می‌گردد. از این روش اغلب برای نگهداری لوله در انبار استفاده می شود.

روش توپی یک لا: از این روش برای نگهداری لوله ها برای مدت زیاد در انبار و جمع کردن لوله های آسیب دیده استفاده می‌شود.
روش توپی دولا: برای نگهداری لوله ها در خودروهای آتش نشانی و استفاده در مواقع معمولی از این روش استفاده می‌شود.
روش سری: برای باز کردن سریع لوله ها و آبرسانی به محل آتش سوزی، لوله کشی در راه پله های ساختمان‌های بلند این روش کاربرد دارد.
روش زیگزاگ: پس از انجام عملیات لوله های کثیف به این روش جمع آوری می‌شود و به ایستگاه منتقل می‌شود. به علاوه در مکان هایی که دارای پستی و بلندی وجنگل‌ها از این روش استفاده می‌کنند.

 

 

دستور کار نصب و لوله کشی جعبه آتش نشانی

موارد و وسایل مورد نیاز: جعبه آتش نشانی با لوازم آتش نشانی کامل شامل (شیر زاویه ای، قرقره، شیلنگ20 متری و 25 متری ، سرلوله، خمیر و کنف، پیچ و رول پلاک، واشر تخت فلزی.

ابزار مورد نیاز: آچار فرانسه، آچار لوله گیر، دریل ضربه ای چکشی، مته آهن نمره 6، مته الماسه نمره 8، متر فلزی، تراز بنایی، چکش فلزی 500 گرمی، سنبه نشان، پیچ گوشتی دسته بلند، قلم ناخنی.

 

خرید جعبه آتش نشانی

 

مراحل نصب جعبه آتش نشانی

قبل از نصب فایر باکس باید توجه شود که لوله کشی به گونه‌ای باشد که شیرآتش نشانی بالا یا پایین و در سمت لولا قرار گیرد. در اینجا شما را با نحوه نصب جعبه آتش نشانی و مراحلی که باید انجام دهید و جزئیات نصب جعبه آتش نشانی آشنا می‌کنیم.

  1. در صورت سوراخ نبودن محل نصب شیردرجعبه آتشنشانی،پس از اندازه گیری، محل نصب شیر را بر روی جعبه مشخص کنید و با قرار دادن جعبه آتش نشانی بر روی سندان فلزی بزرگ به وسیله قلم ناخنی و چکش جای شیر را در آورید. ( معمولاً ورودی آب در کنار جعبه ها بصورت پرفراژ با آکس مشخص بصورت استاندارد یا به درخواست مشتری تعبیه می‌گردد )
  2. پس از بستن شیر فلکه اصلی، در پوش محل نصب شیر آتش نشانی را باز کنید.
  3. به وسیله دریل دستی و مته آهن چهار سوراخ روی صفحه پشت جعبه ایجاد نمایید. به طوری که سوراخ ها از طرفین جعبه 10 سانتی متر فاصله داشته باشد.
  4. جعبه آتش نشانی را بر روی دیوار و در جایی که محل قرارگیری شیر آتش نشانی می باشد قرار دهید و آن قدر جا به جا کنید تا انشعاب لوله آب دقیقا مقابل سوراخ تعبیه شده قرار گیرد و جعبه آتش نشانی کاملا صاف و تراز باشد. لازم به ذکر است که فاصله وجه پایینی جعبه آتش نشانی از کف تمام شده باید در حدود 120 یا 130 سانتی متر باشد. پس از اطمینان از وضعیت های ذکر شده توسط ماژیک سوراخ های ایجاد شده بر صفحه پشت صفحه فایرباکس را به دیوار انتقال دهید.
  5. پس از علامت گذاری و کنار گذاردن جعبه آتش نشانی، با چکش و سنبه نشان بر روی علامت ها ضربه‌ای بزنید تا اثر آن روی دیوار بماند تا در هنگام سوراخ کاری نوک مته سر نخورد.
  6. پس از بستن مته الماسه نمره 8 به سه نظام دریل، علامت ها را متناسب با طول پیچ ها سوراخ نمایید.
  7. بعد از سوراخ کاری تعداد چهار عدد رول پلاک درون سوراخ ها قرار دهید و با ضربات چکش آن ها را هم سطح دیوار بکنید.
  8. با قرار دادن جعبه آتش نشانی بر روی دیوار و جا به جا کردن آن، به طوری که سوراخ هایی که در پشت جعبه ایجاد شده و رول پلاک ها بر روی هم منطبق شوند به وسیله پیچ گوشتی پیچ ها و واشر های تخت فلزی را از داخل جعبه محکم کنید. به وسیله تراز بنایی از صاف بودن فایرباکس اطمینان حاصل نمایید.
  9. پس از نصب جعبه آتش نشانی بر روی دیوار، با پیچیدن مقداری خمیر و کنف بر روی دنده شیر زاویه ای آن را به لوله کشی متصل کنید به طوری که سر شلنگ به سمت پایین قرار گیرد.
  10. شیر فلکه اصلی را باز کنید تا آب درون لوله جریان یابد. سپس محل اتصال شیر به لوله آب را از نظر نشتی کنترل کنید. البته در زمان تست سیستم تر بایستی ابتدا شیر ها را باز نگه داشت تا اگر سنگریزه یا پلیسه و … در داخل شیرها وجود دارد تخلیه گردد تا در هنگام بستن شیر ها آسیبی به واشر تحتانی شیر ها وارد نگردد در غیر اینصورت این خود باعث نشتی و عدم آببندی شیر ها خواهد شد ( پس از شستشو داخل خط مبادرت به بستن شیر ها گردد تا آببندی انها بصورت صحیح صورت پذیرد )
  11. یک سر کوپلینگ را به شیر وصل کنید.
  12. قرقره، شلنگ آتش نشانی و سرلوله را درون فایرباکس خود قرار دهید و آن را قفل کنید. کلید را در محل مخصوص قرار دهید.

یکی از محصولات آتشنشانی سر شیر فشار قوی است که مجموعه آتشران آن را عرضه می‌کند، در صورتی که می‌خواهید این محصول را داشته باشید با کارشناسان آتشران در ارتباط باشید.

طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان

لوله‌کشی آتش نشانی به منظور مقابله با آتش‌سوزی‌های ناخواسته و کنترل آن انجام می‌شود. سیستم‌های آتش‌نشانی به روش‌های مختلفی اجرا می‌گردد و بسته به مساحت و تعداد طبقات هر ساختمان استفاده از هر کدام از روش‌ها مطابق استاندارد لوله های اتش نشانی تعیین‌شده ضرورت می‌یابد.
به طور کلی روش‌های اجرای لوله‌کشی سیستم آتش‌نشانی ساختمان به سه روش زیر انجام می‌گیرد:

  • روش خشک
  • روش تر
  • روش ترکیبی تر و خشک

روش خشک: در این روش در سیستم لوله کشی آب وجود ندارد و به همین دلیل به آن روش لوله کشی آتش نشانی خشک میگویند. منبع آب مورد نیاز برای این روش برای سیستم آتش نشانی از منبع آب ساختمان جداست.
روش تر: در این روش آب مورد نیاز از طریق آب شهری تامین می‌شود و آب در لوله کشی وجود دارد.
روش ترکیبی: در این روش همانطور که از اسمش پیداست از هر دو روش استفاده می‌شود و با توجه به شرایط ساختمان از آن استفاده می‌کنند.

 

شرکت تجهیزات آتش نشانی آتشران، تولید کننده باکیفیت ترین جعبه آتش نشانی، جعبه آتش نشانی استیل، تک کابین و دوکابین فلزی

برای مشاوره و خرید جعبه آتش نشانی با کاشناسان آتشران تماس بگیرید:

١٨٨٨ ٨٨٦٨ (خط ویژه)

 


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *